".... A Stúdió „K” Színházban Kiállok érted címmel mutattak be valós dokumentumok és történetek alapján írt darabot arról, milyen kilátástalan helyzet vezet ahhoz, hogy a nevelőintézetben felnövő lányokat végül külföldön adják el prostituáltaknak...."
Élet-halál harc
folyik a színházban
KOVÁCS
BÁLINT
2015.12.28. 14:1329
Idén is tovább nőtt a színházi szakma megosztottsága:
a politikának már nem is kell belenyúlnia a színházigazgatók kinevezésébe, a
szakma talán enélkül is felfalja önmagát. Társulatok, színházak szűntek meg, de
közben legalább születtek bátor előadások. Szubjektív listánkon az év
legfontosabb színházi eseményeit soroljuk fel.
Február:
feloszlott Bodó Viktor társulata, a Szputnyik
A Szputnyik az elmúlt két évben nem kapott produkciós
támogatást az NKA-tól, így költségeik kétharmadát külföldi együttműködésekből
tudták csak előteremteni, a maradékot, a működési pályázati támogatást a
legjobb esetben is csak az adott év júliusában kapták meg.
Jelenet a
Szputnyik Hajózási Társaság akezdetvége című előadásából
Forrás: deephoto.hu/Daniel Dömölky/szputnyik.com
Az állandó forráshiány és az, hogy a
társulat szinte állandóan kettészakadva, részben Németországban, részben itthon
kényszerült dolgozni, felőrölte a Szputnyikot, így Bodó Viktorfebruár elején bejelentette: a társulat életében „az a legemberségesebb
megoldás”, hafeloszlatják a szakma által a
leginnovatívabbnak tartott független csapatot.
Az év fontos eseményeihez tartozik ugyanakkor az is,
hogy bár a megszűnő színházak, társulatok színészei jellemzően munka nélkül
maradnak, az évad végén Eszenyi Enikő bejelentette: a Vígszínház szerződteti a
Szputnyik több fiatal színészét és rendezőjét.
Március:
menesztették a Miskolci Nemzeti Színház igazgatóját
Kriza Ákos miskolci polgármester március
18-án délelőtt behívatta Kiss Csabát, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatóját,
és közölte: a képviselő-testület aznap délutáni ülése dönt a felmentéséről.
Kiss Csaba nem reagálhatott, az ülésre nem kapott
meghívást, így néhány órával később nélküle döntöttek arról, nem töltheti ki
2017-ig szóló igazgatói megbízatását.
A polgármester mindössze annyit mondott:
bizonytalanság van a társulatban – korábban feloszlott a színházat informálisan
vezető igazgatói tanács, több színész és rendező elszerződött a társulatból –,
ezért a menesztésre a következő évad biztonsága miatt van szükség.
A döntés megítélése kettős: sokak
szerint riasztó precedens, hogy egy politikus objektíven vizsgálható okok
nélkül – mint amilyenek például a gazdasági visszaélések lehettek volna –,
felülről drasztikusan belenyúl egy színház belső ügyeibe. Mások szerint –
például a Magyar
Színházi Társaság új elnöke szerint – jó,
ha egy felelős városvezető törődik a színházból kihallatszó panaszokkal.
Áprilistól
júniusig: botrányoktól hangos a POSZT
Idén minden eddiginél nyilvánvalóbbá
vált:tarthatatlan a színházi szakma
mindent átitató, politikai alapú megosztottsága.A
Színházi Kritikusok Céhe a Magyar Színházi Társaság (MSZT) tagszervezeteként
Csáki Juditot jelölte a POSZT zsűrijébe, de a fesztivál tulajdonosai indoklás
nélkül visszautasították a jelöltet.
Később kiderült: az MSZT és Vidnyánszky Attila szervezete, a Magyar
Teátrumi Társaság (MTT) közösen kerestek mindkét fél számára elfogadható
neveket a listára, és az MTT nem fogadta el Csákit a zsűritagok közé. A döntést
az MSZT elfogadta, de nem tájékoztatta róla a Kritikusok Céhét.
Az eset révén reflektorfénybe kerültek a
POSZT működését övező, eddig átláthatatlan háttéralkuk. A Kritikusok Céhének több tagja a színházi
találkozó bojkottjára buzdított, amihez rengetegen csatlakoztak.
A Színházi Kritikusok Céhe és az Örkény
Színház kilépett az MSZT-ből, négy, a POSZT versenyprogramjába beválogatott
előadás alkotói pedig közölték: részt vesznek a fesztiválon, denem kívánnak részt venni a versenyben. Jordán Tamás, az országos színházi találkozó szellemi
atyja az Origónak azt mondta: „Ilyen POSZT-ra nincs szükség”.
Június:
Vidnyánszky Attila totális győzelmet arat a POSZT-on
A POSZT zsűrije a botrány után
végül úgy állt össze, hogy mind az MSZT, mind az MTT egymástól függetlenül
4-4 tagot delegált. A fesztivál versenyprogramját végignézve a zsűri
Vidnyánszky Attila rendezésének, az Isten ostorá-nak ítélte a POSZT négy díját, köztük a két
legfontosabbat, a legjobb előadásnak és a legjobb rendezésnek járót is.
Hogy mi ezzel a probléma? Vidnyánszky Attila 2008-ban, kimondottan
politikai okból megalapította a Magyar Teátrumi Társaságot. Az MTT később
tulajdonrészt szerzett a POSZT-ot működtető kft.-ben. Azóta a két társaság
együtt egyezik meg a versenyprogramot kiválogató és azt zsűriző személyekről
is.
2015-ben az MTT olyan személyt jelölt a
POSZT versenyprogramját kiválogatók közé, aki 2008 és 2011 között a Vidnyánszky
Attila vezette Csokonai Színház irodalmi titkára volt. Balogh Tibor nem tudta meggyőzni válogatótársát, hogy Vidnyánszky
Attila rendezése, az Isten ostora méltó a POSZT versenyprogramjába,így az előadás a korábbi években nem tapasztalható
módon a „Balogh Tibor javaslata” címkével kerül a versenyelőadások közé. Végül
ez lesz az előadás, amelyet a felerészben Vidnyánszky szervezete által
kinevezett zsűri az abszolút győztesnek nevez ki.
Mindez azért az év egyik legfontosabb színházi
eseménye, mert minden botrány ellenére Vidnyánszky elsöprő győzelmét a szakma
szó nélkül lenyelte, és a döntés már nem kavart semmiféle vihart.
Szeptember:
elmaradtak az igazgatócserék
Korábban felzúdulást keltett, hogy a
Fővárosi Közgyűlés nagyon komolyan elgondolkodott Balázs Péter kinevezésén a
Vígszínház élére. Még korábban az Újszínház botrányos igazgatóváltása sorána városvezetés a szakmaiságnak már
a látszatára sem ügyelt,és vidéken is minden eddiginél
egyértelműbb, nem is titkolt gyakorlattá vált, hogy legelsősorban politikai
hovatartozás alapján neveznek ki színházigazgatókat.
Ez a folyamat idén szeptemberben megtorpant: a Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán a Katona József
Színház, a Centrál Színház és a József Attila Színház élén a jelenlegi
igazgatók folytathatják munkájukat, a Radnóti Miklós Színház vezetői posztját
pedig a 22 éve a társulatban dolgozó Kováts Adél, Bálint András informálisan
megnevezett utódja nyerte el.
Október:
menesztették a Szentendrei Kulturális Központ igazgatóját
Csató
Kata, a Szentendrei Kulturális Központ igazgatója szakmai okokból, az
önkormányzattal történt egyeztetés után kiléptette az intézményt Vidnyánszky
Attila Magyar Teátrumi Társaságából, ezért a városvezetésnek „megrendült benne
a bizalma”. Előbb kötelezni akarták, hogy „állítsa helyre a tagsági viszonyt”,
majd a szentendrei önkormányzat megszavazta az igazgató felmentését
Az ülésen semmilyen más indoklás nem
hangzott el, a jobboldali többségű városvezetés csak az MTT-ből való kilépésre
hivatkozott, mondván: a Magyar Teátrumi Társaság tagságagarantálja azt a biztonságot”,ami egy hasonló intézmény működéséhez kell.
Csató Kata utódja ideiglenesen a Polgármesteri Kabinet
kommunikációs vezetője lett, a közeljövőben kiírandó, új igazgatói pályázatban
nem fog feltételként szerepelni az előadó-művészeti végzettség.
Október:
végleg megszűnt a Bárka Színház
A józsefvárosi önkormányzat már korábban kihátrált a
Bárka Színház finanszírozásából, az állam pedig az erről szóló ígéretek
ellenére sem vette át az intézményt. Így a színház már korábban, egy
próbafolyamat kellős közepén megszüntette működését, mivel teljesen források
nélkül maradtak.
Az év elején még arról szóltak a hírek,
hogy megmenekülhet a Bárka, hiszen a józsefvárosi önkormányzat
képviselő-testülete egy februári ülésén egyhangúlag döntött a színház
tőkerendezéséről. De aztán nem történt semmi. Végül a kormány átnyúlt a
józsefvárosi testület feje felett, és határozatban rendelkezett: az ingatlan,
amelyben a színház működött, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemhez kerül, és ezzel
véget ér a Bárka Színház története.
Mivel mindez egy évnél is tovább
húzódott, folyamatos bizonytalansággal a politika érte el, hogya szakma csendben beletörődjön egy
újabb műhely elvesztésébe.
Októbertől
decemberig: vannak még bátor előadások
A Katona József Színház bemutatta az
olaszliszkai lincselés nyomán született Borbély Szilárd-drámát, Az olaszliszkait, és még a meggyilkolt Szögi Lajos családja is elállt attól, hogy beperelje miatta a színházat.
Az Orlai Produkciós Iroda és a Jurányi
Inkubátorház bemutatta a magyar kórházakban uralkodó állapotokról, a szülészeti
osztályon szerzett kismamatraumákról, a családon belüli erőszakról, az orvosi
felelősségről szóló Egyasszony című
előadást.
A Stúdió „K” Színházban Kiállok érted címmel mutattak
be valós dokumentumok és történetek alapján írt darabot arról, milyen
kilátástalan helyzet vezet ahhoz, hogy a nevelőintézetben felnövő lányokat
végül külföldön adják el prostituáltaknak.
Schilling Árpád a Trafóban mutatta be a
Krétakör új előadását, A harag napjá-t, amelyet a kórházi állapotok ellen fekete ruhában
tiltakozó ápoló, Sándor Mária története ihletett.
A magyar színház néha még hajlandó a bennünket itt és
most körülvevő, égető problémákkal foglalkozni akkor is, ha az rizikós
vállalkozás.
November:
Törőcsik Mari 80 éves
Minden megosztottság, politika és
értékvesztés ellenére is van még olyan esemény a magyar színházban, amivitán felül áll, és minden oldalt ugyanúgy megérint.A nyolcvanéves Törőcsik Marit együtt köszöntötte az egész szakma: Vidnyánszky Attila és Alföldi Róbert, Stohl András
és Román Sándor, és semmilyen, az ünnepen magán túlmutató kommentárnak nem volt
helye sehol sem. Talán Törőcsik Mari az utolsó a magyar színházban, aki szent
és sérthetetlen.
November:
Blaskó Balázs tovább vezetheti az egri színházat
Blaskó Balázst 2011. február
1-jével nevezte ki az egri színház élére az a fideszes többségű
városvezetés, amelynek alpolgármestere Saárossy Kinga színésznő, Blaskó
felesége volt. Blaskó a kinevezése után elküldte a tánctagozat addigi
vezetőjét, és az önkormányzat az évad közepén menesztette az elméletileg
júniusig tartó mandátuma ellenére a korábbi igazgatót, Csizmadia Tibort. Blaskó
Balázs igazgatói pályázatában és nyilatkozataiban szerepeltek az azóta híressé
vált mondatoka remény színházának”szükségességéről és arról, hogy az egri színházban
„180 fokos fordulatra” van szükség.
Blaskó Balázs
elhozta Egerbe a remény színházát Forrás: MTI
Blaskó egyik első intézkedése volt a
színházat beléptetni Vidnyánszky Attila Teátrumi Társaságába. A társulat
színészei közül sokan felmondtak, a szakma jó része hangosan tiltakozott.A sokszor Kaposvár fénykorához hasonlított szakmai
műhely elvérzett.
Blaskó volt az egyike azoknak, akik megmutatták, a
szakmaiság már végérvényesen és határok nélkül alulmarad a politikai
szimpátiával szemben a színházigazgatói kinevezésekkor.
Eltelt öt év, és Eger Megyei Jogú Város
Önkormányzata ellenszavazat nélkül választotta meg újabb öt évre Blaskó Balázst a Gárdonyi Géza Színház
igazgatójaként. Öt éve országos botrány kerekedett a kinevezésből. Idén a hír
már fel sem tűnt senkinek.
+1:
Véget ért egy korszak a színikritikában
Július 18-án, életének 73. évében elhunyt Koltai Tamásszínikritikus, színházesztéta, újságíró. A kiváló,
talán felülmúlhatatlan színikritikus elvesztése mintha pontot tenne egy korszak
végére.
Koltai
Tamással egy korszak is sírba szállt Forrás: ATV
Egy olyan korszakéra, amikor még igazi öröm, hivatás
lehetett kritikusnak lenni. Amikor a színháznak, a színházban zajló életnek
volt jelentősége, volt méltósága, amikor a lapokat és az olvasókat még
foglalkoztatták az értékek, és amikor a színház még értéknek számított a
köztudatban. Amikor a színházak műsora, a szakma tagjainak beletörődése,
politikai dörgölőzése, szolidaritáshiánya, némasága vagy éhhalála nem volt napi
szintű élmény. Amikor a színikritikusi pálya még nem vezetett feltétlenül
".... A Stúdió „K” Színházban Kiállok érted címmel mutattak be valós dokumentumok és történetek alapján írt darabot arról, milyen kilátástalan helyzet vezet ahhoz, hogy a nevelőintézetben felnövő lányokat végül külföldön adják el prostituáltaknak...."
Élet-halál harc
folyik a színházban
KOVÁCS
BÁLINT
2015.12.28. 14:1329
Idén is tovább nőtt a színházi szakma megosztottsága:
a politikának már nem is kell belenyúlnia a színházigazgatók kinevezésébe, a
szakma talán enélkül is felfalja önmagát. Társulatok, színházak szűntek meg, de
közben legalább születtek bátor előadások. Szubjektív listánkon az év
legfontosabb színházi eseményeit soroljuk fel.
Február:
feloszlott Bodó Viktor társulata, a Szputnyik
A Szputnyik az elmúlt két évben nem kapott produkciós
támogatást az NKA-tól, így költségeik kétharmadát külföldi együttműködésekből
tudták csak előteremteni, a maradékot, a működési pályázati támogatást a
legjobb esetben is csak az adott év júliusában kapták meg.
Jelenet a
Szputnyik Hajózási Társaság akezdetvége című előadásából
Forrás: deephoto.hu/Daniel Dömölky/szputnyik.com
Az állandó forráshiány és az, hogy a
társulat szinte állandóan kettészakadva, részben Németországban, részben itthon
kényszerült dolgozni, felőrölte a Szputnyikot, így Bodó Viktorfebruár elején bejelentette: a társulat életében „az a legemberségesebb
megoldás”, hafeloszlatják a szakma által a
leginnovatívabbnak tartott független csapatot.
Az év fontos eseményeihez tartozik ugyanakkor az is,
hogy bár a megszűnő színházak, társulatok színészei jellemzően munka nélkül
maradnak, az évad végén Eszenyi Enikő bejelentette: a Vígszínház szerződteti a
Szputnyik több fiatal színészét és rendezőjét.
Március:
menesztették a Miskolci Nemzeti Színház igazgatóját
Kriza Ákos miskolci polgármester március
18-án délelőtt behívatta Kiss Csabát, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatóját,
és közölte: a képviselő-testület aznap délutáni ülése dönt a felmentéséről.
Kiss Csaba nem reagálhatott, az ülésre nem kapott
meghívást, így néhány órával később nélküle döntöttek arról, nem töltheti ki
2017-ig szóló igazgatói megbízatását.
A polgármester mindössze annyit mondott:
bizonytalanság van a társulatban – korábban feloszlott a színházat informálisan
vezető igazgatói tanács, több színész és rendező elszerződött a társulatból –,
ezért a menesztésre a következő évad biztonsága miatt van szükség.
A döntés megítélése kettős: sokak
szerint riasztó precedens, hogy egy politikus objektíven vizsgálható okok
nélkül – mint amilyenek például a gazdasági visszaélések lehettek volna –,
felülről drasztikusan belenyúl egy színház belső ügyeibe. Mások szerint –
például a Magyar
Színházi Társaság új elnöke szerint – jó,
ha egy felelős városvezető törődik a színházból kihallatszó panaszokkal.
Áprilistól
júniusig: botrányoktól hangos a POSZT
Idén minden eddiginél nyilvánvalóbbá
vált:tarthatatlan a színházi szakma
mindent átitató, politikai alapú megosztottsága.A
Színházi Kritikusok Céhe a Magyar Színházi Társaság (MSZT) tagszervezeteként
Csáki Juditot jelölte a POSZT zsűrijébe, de a fesztivál tulajdonosai indoklás
nélkül visszautasították a jelöltet.
Később kiderült: az MSZT és Vidnyánszky Attila szervezete, a Magyar
Teátrumi Társaság (MTT) közösen kerestek mindkét fél számára elfogadható
neveket a listára, és az MTT nem fogadta el Csákit a zsűritagok közé. A döntést
az MSZT elfogadta, de nem tájékoztatta róla a Kritikusok Céhét.
Az eset révén reflektorfénybe kerültek a
POSZT működését övező, eddig átláthatatlan háttéralkuk. A Kritikusok Céhének több tagja a színházi
találkozó bojkottjára buzdított, amihez rengetegen csatlakoztak.
A Színházi Kritikusok Céhe és az Örkény
Színház kilépett az MSZT-ből, négy, a POSZT versenyprogramjába beválogatott
előadás alkotói pedig közölték: részt vesznek a fesztiválon, denem kívánnak részt venni a versenyben. Jordán Tamás, az országos színházi találkozó szellemi
atyja az Origónak azt mondta: „Ilyen POSZT-ra nincs szükség”.
Június:
Vidnyánszky Attila totális győzelmet arat a POSZT-on
A POSZT zsűrije a botrány után
végül úgy állt össze, hogy mind az MSZT, mind az MTT egymástól függetlenül
4-4 tagot delegált. A fesztivál versenyprogramját végignézve a zsűri
Vidnyánszky Attila rendezésének, az Isten ostorá-nak ítélte a POSZT négy díját, köztük a két
legfontosabbat, a legjobb előadásnak és a legjobb rendezésnek járót is.
Hogy mi ezzel a probléma? Vidnyánszky Attila 2008-ban, kimondottan
politikai okból megalapította a Magyar Teátrumi Társaságot. Az MTT később
tulajdonrészt szerzett a POSZT-ot működtető kft.-ben. Azóta a két társaság
együtt egyezik meg a versenyprogramot kiválogató és azt zsűriző személyekről
is.
2015-ben az MTT olyan személyt jelölt a
POSZT versenyprogramját kiválogatók közé, aki 2008 és 2011 között a Vidnyánszky
Attila vezette Csokonai Színház irodalmi titkára volt. Balogh Tibor nem tudta meggyőzni válogatótársát, hogy Vidnyánszky
Attila rendezése, az Isten ostora méltó a POSZT versenyprogramjába,így az előadás a korábbi években nem tapasztalható
módon a „Balogh Tibor javaslata” címkével kerül a versenyelőadások közé. Végül
ez lesz az előadás, amelyet a felerészben Vidnyánszky szervezete által
kinevezett zsűri az abszolút győztesnek nevez ki.
Mindez azért az év egyik legfontosabb színházi
eseménye, mert minden botrány ellenére Vidnyánszky elsöprő győzelmét a szakma
szó nélkül lenyelte, és a döntés már nem kavart semmiféle vihart.
Szeptember:
elmaradtak az igazgatócserék
Korábban felzúdulást keltett, hogy a
Fővárosi Közgyűlés nagyon komolyan elgondolkodott Balázs Péter kinevezésén a
Vígszínház élére. Még korábban az Újszínház botrányos igazgatóváltása sorána városvezetés a szakmaiságnak már
a látszatára sem ügyelt,és vidéken is minden eddiginél
egyértelműbb, nem is titkolt gyakorlattá vált, hogy legelsősorban politikai
hovatartozás alapján neveznek ki színházigazgatókat.
Ez a folyamat idén szeptemberben megtorpant: a Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán a Katona József
Színház, a Centrál Színház és a József Attila Színház élén a jelenlegi
igazgatók folytathatják munkájukat, a Radnóti Miklós Színház vezetői posztját
pedig a 22 éve a társulatban dolgozó Kováts Adél, Bálint András informálisan
megnevezett utódja nyerte el.
Október:
menesztették a Szentendrei Kulturális Központ igazgatóját
Csató
Kata, a Szentendrei Kulturális Központ igazgatója szakmai okokból, az
önkormányzattal történt egyeztetés után kiléptette az intézményt Vidnyánszky
Attila Magyar Teátrumi Társaságából, ezért a városvezetésnek „megrendült benne
a bizalma”. Előbb kötelezni akarták, hogy „állítsa helyre a tagsági viszonyt”,
majd a szentendrei önkormányzat megszavazta az igazgató felmentését
Az ülésen semmilyen más indoklás nem
hangzott el, a jobboldali többségű városvezetés csak az MTT-ből való kilépésre
hivatkozott, mondván: a Magyar Teátrumi Társaság tagságagarantálja azt a biztonságot”,ami egy hasonló intézmény működéséhez kell.
Csató Kata utódja ideiglenesen a Polgármesteri Kabinet
kommunikációs vezetője lett, a közeljövőben kiírandó, új igazgatói pályázatban
nem fog feltételként szerepelni az előadó-művészeti végzettség.
Október:
végleg megszűnt a Bárka Színház
A józsefvárosi önkormányzat már korábban kihátrált a
Bárka Színház finanszírozásából, az állam pedig az erről szóló ígéretek
ellenére sem vette át az intézményt. Így a színház már korábban, egy
próbafolyamat kellős közepén megszüntette működését, mivel teljesen források
nélkül maradtak.
Az év elején még arról szóltak a hírek,
hogy megmenekülhet a Bárka, hiszen a józsefvárosi önkormányzat
képviselő-testülete egy februári ülésén egyhangúlag döntött a színház
tőkerendezéséről. De aztán nem történt semmi. Végül a kormány átnyúlt a
józsefvárosi testület feje felett, és határozatban rendelkezett: az ingatlan,
amelyben a színház működött, a Nemzeti Közszolgálati Egyetemhez kerül, és ezzel
véget ér a Bárka Színház története.
Mivel mindez egy évnél is tovább
húzódott, folyamatos bizonytalansággal a politika érte el, hogya szakma csendben beletörődjön egy
újabb műhely elvesztésébe.
Októbertől
decemberig: vannak még bátor előadások
A Katona József Színház bemutatta az
olaszliszkai lincselés nyomán született Borbély Szilárd-drámát, Az olaszliszkait, és még a meggyilkolt Szögi Lajos családja is elállt attól, hogy beperelje miatta a színházat.
Az Orlai Produkciós Iroda és a Jurányi
Inkubátorház bemutatta a magyar kórházakban uralkodó állapotokról, a szülészeti
osztályon szerzett kismamatraumákról, a családon belüli erőszakról, az orvosi
felelősségről szóló Egyasszony című
előadást.
A Stúdió „K” Színházban Kiállok érted címmel mutattak
be valós dokumentumok és történetek alapján írt darabot arról, milyen
kilátástalan helyzet vezet ahhoz, hogy a nevelőintézetben felnövő lányokat
végül külföldön adják el prostituáltaknak.
Schilling Árpád a Trafóban mutatta be a
Krétakör új előadását, A harag napjá-t, amelyet a kórházi állapotok ellen fekete ruhában
tiltakozó ápoló, Sándor Mária története ihletett.
A magyar színház néha még hajlandó a bennünket itt és
most körülvevő, égető problémákkal foglalkozni akkor is, ha az rizikós
vállalkozás.
November:
Törőcsik Mari 80 éves
Minden megosztottság, politika és
értékvesztés ellenére is van még olyan esemény a magyar színházban, amivitán felül áll, és minden oldalt ugyanúgy megérint.A nyolcvanéves Törőcsik Marit együtt köszöntötte az egész szakma: Vidnyánszky Attila és Alföldi Róbert, Stohl András
és Román Sándor, és semmilyen, az ünnepen magán túlmutató kommentárnak nem volt
helye sehol sem. Talán Törőcsik Mari az utolsó a magyar színházban, aki szent
és sérthetetlen.
November:
Blaskó Balázs tovább vezetheti az egri színházat
Blaskó Balázst 2011. február
1-jével nevezte ki az egri színház élére az a fideszes többségű
városvezetés, amelynek alpolgármestere Saárossy Kinga színésznő, Blaskó
felesége volt. Blaskó a kinevezése után elküldte a tánctagozat addigi
vezetőjét, és az önkormányzat az évad közepén menesztette az elméletileg
júniusig tartó mandátuma ellenére a korábbi igazgatót, Csizmadia Tibort. Blaskó
Balázs igazgatói pályázatában és nyilatkozataiban szerepeltek az azóta híressé
vált mondatoka remény színházának”szükségességéről és arról, hogy az egri színházban
„180 fokos fordulatra” van szükség.
Blaskó Balázs
elhozta Egerbe a remény színházát Forrás: MTI
Blaskó egyik első intézkedése volt a
színházat beléptetni Vidnyánszky Attila Teátrumi Társaságába. A társulat
színészei közül sokan felmondtak, a szakma jó része hangosan tiltakozott.A sokszor Kaposvár fénykorához hasonlított szakmai
műhely elvérzett.
Blaskó volt az egyike azoknak, akik megmutatták, a
szakmaiság már végérvényesen és határok nélkül alulmarad a politikai
szimpátiával szemben a színházigazgatói kinevezésekkor.
Eltelt öt év, és Eger Megyei Jogú Város
Önkormányzata ellenszavazat nélkül választotta meg újabb öt évre Blaskó Balázst a Gárdonyi Géza Színház
igazgatójaként. Öt éve országos botrány kerekedett a kinevezésből. Idén a hír
már fel sem tűnt senkinek.
+1:
Véget ért egy korszak a színikritikában
Július 18-án, életének 73. évében elhunyt Koltai Tamásszínikritikus, színházesztéta, újságíró. A kiváló,
talán felülmúlhatatlan színikritikus elvesztése mintha pontot tenne egy korszak
végére.
Koltai
Tamással egy korszak is sírba szállt Forrás: ATV
Egy olyan korszakéra, amikor még igazi öröm, hivatás
lehetett kritikusnak lenni. Amikor a színháznak, a színházban zajló életnek
volt jelentősége, volt méltósága, amikor a lapokat és az olvasókat még
foglalkoztatták az értékek, és amikor a színház még értéknek számított a
köztudatban. Amikor a színházak műsora, a szakma tagjainak beletörődése,
politikai dörgölőzése, szolidaritáshiánya, némasága vagy éhhalála nem volt napi
szintű élmény. Amikor a színikritikusi pálya még nem vezetett feltétlenül
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése