2012. december 25., kedd

Orrfacsaróan erős életszag - Kovács Bálint a Bagolyról - egyfelvonás

KOvács Bálint Orrfacsaróan erős életszag

Tamási Zoltán: Bagoly (K. V. Társulat)

A leghétköznapibb, valószínűleg mindenkinek pontosan ismerős helyzetekről beszél a független társulatok közt színészként, szerzőként és rendezőként is jól ismert Tamási Zoltán új drámájával, de mondandóját előbb alaposan kiforgatja: az abszurd és a banális folyamatos párharca ad feszültséget a Bagolynak. Ami az egyik jelenetben még ténykérdés volt, a következőben mintha soha szóba se került volna, s amit egy jelenetben előbb biztosra vettünk, azt valaki két percen belül biztosan megkérdőjelezi. A dráma különös, "semmiről-sem-biztos-hogy-valóban-megtörtént-e" világának középpontjában egy kamasz fiú áll, körülötte meg cseppet sem különleges, mégis elviselhetetlen családja. Az anyuka üvöltözik, ha a gyerek nem jön időben reggelizni, az apa kikészül, ha az anya üvöltözik, a fiú meg felháborodik, hogy eközben megették a reggelijét. És közben porszívózni kéne, de mire vállalkozna rá bárki, az anya mártíromságból nekikezd, és már késő kiengesztelni - és így tovább. Mint mindenütt.
Tamási Zoltán és Száger Zsuzsanna - Fotók: Huszár Mona

Az előadás ereje pont ebben az orrfacsaróan erős életszagban rejlik: nemcsak a szöveg reprodukálja tökéletesen a - műfajmeghatározásként is használt "családi tébolydát" -, de rendkívül pontos alakítás Tamási Zoltán cinikus idegroncs apukája, Száger Zsuzsanna saját állhatatlanságát jóindulatnak gondoló anyukája és Keresztény Tamás szülei által észre nem vett problémáit kamaszos képzelgésekbe fojtó fiúja is - csakúgy, mint Urbanovits Krisztina karikaturisztikusságában is szomszédnénis szomszéd nénije, meg Banovics Vivienn tanácstalan és elveszett, a darabvégi - David Lynch-esen már a darab elején megtörténtként kezelt -, valós vagy képzelt tragédiát katalizáló kamaszlánya is.

Száger Zsuzsanna és Keresztény Tamás

Érdekes és találó a Bagoly metaforikussága, ahogy a színpadi történések hol konkrét, hol elvont jelekkel csak utalnak a lényegre: hogy milyen könnyű is tönkretenni egy kamasz csak most formálódó életét még úgy is, ha a szülők semmi kirívót, semmi önmagában igazán komoly dolgot nem követnek el ellene. Ugyanakkor ez a metaforikusság az előadás gyenge pontja is: ha Tamási vagy kétszer ennyi konkrétumot engedett volna meg magának, még akkor is igazán távol maradt volna a szájbarágósságtól. Viszont úgy talán pontosabban tudta volna megfogalmazni azt, ami a Bagolyban valójában fontos.

Címkék: k.v. társulat, tamási zoltán, bagoly

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése