2012. június 4., hétfő

TÁMOP záró sajtótájákoztató - 2012 június 6-án a Kossuth Klubban

Egy éves színházi nevelési munkát zártunk le, aminek a tanulságait és eredményeit osztottuk meg az érdeklődőkkel június 6-án a Kossuth Klubban.


A 2011/12-es tanévben a TÁMOP-3.2.11/10-1/KMR-2010-0047 –es Kompetencia-, kreativitás- és személyiségfejlesztő programok óvodásoknak és iskolásoknak - pályázat keretén belül 3 témanapot tartottunk félévenként és intézményenként a Nagyalásonyi Kinizsi Pál Általános Iskolában, a Nagyalásonyi Közös Fenntartású Napköziotthonos Óvodában, a budapesti Zöld Kakas Líceumban, illetve Vörösmarty Gimnáziumban. A program egy része óvodásoknak és alsó tagozatos általános iskolásoknak a másik része pedig középiskolásoknak szólt.


A Kitin Klán és a hozzá kapcsolódó drámafoglalkozások
A nagyalásonyi általános iskolásoknak 2 alkalommal adtuk elő a Kitin Klán c. meseelőadásunkat, ami a környezetvédelem és a környezettudatos magatartás fontosságára hívja fel a figyelmet játékos formában. A Kitin Klán-t megtekintő pedagógusok visszajelzése szerint az előadás, kiemelten fontos problémát (környezetvédelem) fogalmazott meg a diákok számára, kiegészítette és gazdagította az iskolai pedagógiai programot, a mesedarab ragyogó színekkel, nagyszerű látványvilággal jelenítette meg a kertet és lakóit, és az ötletes jelmezek, jól ábrázolt jellemek mély nyomot hagytak a gyermekekben. Kiemelték azt is, hogy darab nyelvezetének eredetisége, szófordulatainak, kifejezéseinek leleményessége nagyban hozzájárult tanulók szókincs és anyanyelvi kompetencia fejlesztéséhez. A történet helyszínéül szolgáló kert élő és bogárvilágának a bemutatása is rengeteg fontos és hasznos ismeretet juttatott el a gyerekekhez.

Nagyalásony hátrányos helyzetű térség, és az iskola tanulói között is rengeteg a halmozottan hátrányos helyzetű gyermek. Rendkívüli elragadtatással, lelkesedéssel fogadták ezt a „házhoz jövő” színházi előadást, ritkán van részük ilyen jellegű élményekben. Az interaktív előadásunk több ponton bevonta a gyerekeket (tájékozódás, gyógyító fűszernövények szaglása, felismerése), amit rendkívül élveztek, aktívak és kreatívak voltak ezeknél a részeknél. A mese végén pedig az összes gyerek csapatot alkotva együtt tisztította meg a vegyszerektől és szeméttől a kertet.
A tanévben a diákokkal eltöltött foglalkozások alatt észrevehetően nőtt a gyerekek önbizalma, kifejezőképessége, és ahogy a bennük rejlő kreativitás a színházi nevelés eszköztárának segítségével egyre jobban felszínre jött, azzal arányosan nőtt az önbizalmuk. Ugyanakkor azok a csoportos, közös játékok, amelyek az egymásra figyelésre (a másikra való kíváncsiság, türelem,) alapulnak, a kapcsolatteremtést, problémamegoldást és konfliktuskezelést segítve a közös alkotás, csapatmunkára való képességüket növelte.

Témanapok óvodásoknak
A Nagyalásonyi Közös Fenntartású Óvodában a témanapokon belül zenefoglalkozásokat tartottunk az óvodásoknak.Ezek a foglalkozások mindig élőhangszeres kísérettel (zongora, hegedű) zajlottak. Nagy zeneszerzők kisgyermekek számára komponált műveit használtuk. Ily módon közel hoztuk a gyerekekhez a klasszikus zenét, játékos formában segítve a zene értését és élvezetét. A karakterdarabok (pl. Bartók: Medvetánc) meghallgatása után a gyerekek elmesélték, eljátszották, hogyan képzelik el a megjelenített figurát, előadták milyen cselekvéseket, történéseket képzelnek el a zene alapján. Az élő zene lehetővé tette, hogy a tempó és az előadásmód változtatásával különféle állapotokat, hangulatokat jelenítsünk meg (anélkül, hogy a „kotta megváltozna”.) amiket gyerekek nagyon érzékenyen és kifejezően követtek le érzelmileg, mimikával és mozgással.

A színház eszközeivel és zene segítségével sikerült olyan hangulatot teremteni, amiben a különböző korú ovis kisgyermekek mind felszabadultan és kreatívan tudtak létezni, mint egyénileg, mint a csoportos munkában. Nagyon örültek az új közös játékoknak, amiket tanultak, és együtt játszottunk. Egyre jobban megnyíltak egymás előtt, egyre bátrabban fejezték ki magukat mind verbálisan, mind mozgásban, táncban, énekben. A sikerélmények hatására egyre több oldalát mutatták meg egyéniségüknek, és egyre nagyobb önbizalommal.
A Fellebbezés c. ifjúsági előadás és a hozzá kapcsolódó drámafoglalkozások

A K. V. Társulat színházi nevelési programjába két középiskolát; a Zöld Kakas Mentálhigénés Líceumot és a Vörösmarty Gimnáziumot vontuk be, ahol témanapok keretében mutattuk be a Fellebbezés c. ifjúsági előadást és tartottunk drámaórákat.

Két teljesen különböző profilú középiskoláról van szó, a Vörösmarty Gimnázium drámatagozatot működtet, az iskola programját, tanmenetét meghatározza a színházi nevelés; a színház az iskolai mindennapok szerves része. A Zöld Kakas sajátos nevelési igényű, halmozott (tanulási, magatartási, mentális stb.) problémákkal küzdő diákokkal foglakozik. ez az iskola merőben más kihívások elé állította a K. V. Társulatot, mint a Vörösmarty Gimnázium. Programunkat az intézmények eltérő igényeihez és elvárásaihoz igazítottuk.
A „Fellebbezés” mindkét iskola növendékei számára felkavaró élményt jelentett. Az előadás által boncolt problémák - szülők és lázadó kamaszgyerekeik viszonya, az elszakadás, csonka család – illetve a darab sajátos nézőpontja, amely a történetet a szülők szemszögéből mutatja be, nagyon inspirálóan hatottak a fiatalokra. Az előadáshoz kapcsolódó foglalkozásokon rengeteg személyes élmény került felszínre, a darabban bemutatott szülő és család modellek nagyon „ismerősnek”, átélhetőnek tűntek.

A Vörösmarty diákjaival olyan helyzetgyakorlatokat, improvizációs feladatokat végeztünk, amelyek megfelelő kihívást jelentettek az ő színházi érdeklődésüknek, és teret engedtek alkotói képzeletüknek és kreativitásuknak.

A Zöld Kakasban tartott drámafoglalkozások a tanulók szociális kompetenciáit és kommunikációs készségeit célozták, ugyanakkor megpróbáltuk „keretet adni” az iskola fiataljainak lenyűgöző fantáziájához. A drámaórák fontos feladata volt a kooperativitás fejlesztése. Tapasztalatunk szerint a színház, amely az együttműködés művészete, nagyon fontos eszközöket adhat ezeknek a fiataloknak a kezébe.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése