2014. december 1., hétfő

Sárosi Emőke kritikája a Függésben-ről

http://kutszelistilus.hu/publicisztika/kritika/144-sarosi-emoke-cumidiler-a-jatszoteren

Sárosi Emőke: Cumidíler a játszótéren
K. V. Társulat – Kolibri Színház: Függésben
A leválasztás traumájától feldúlt, ciciért dühöngő kisgyermek később a játszótéren találkozik a cumidílerrel, akinek csábító pótléka ördögi ajándék.
Cigi, pia és a virtuális létezés. Csak néhány függést okozó tényező. Mi, vagy ki az oka, hogy egész életünket a folyamatos kísértés lengi át, és az állandó, kényszeres vágyakozás valami pótlék iránt?
Szücs Zoltán Függésben című színművéből készítette Czukor Balázs rendezésében a K. V. Társulat és a Kolibri Színház legújabb ifjúsági előadását, amely több nézőpontból vizsgálódva próbálja megvilágítani a kérdést. Nem vádaskodik, csak képet mutat egy tizenkét lépéses programon alapuló, gyógyulni vágyó szenvedélybetegeknek létrehozott terápián keresztül.
fugges1 szager urbano
Száger Zsuzsanna és Urbanovits Krisztina / fotók: Szlovák Judit
Az előadás pillanatképeinek laza láncolatát – villanásszerű jelenetek a bekerüléstől a felépülésig – folyamatként értelmezhetjük: dühös lázadás, a gyógyulás fázisai, visszaintegrálódás a társadalomba...
A Kolibri Színház mobilis néző- és színpadtere (kifutószerű, a két oldalon nézőtérrel szegélyezett elrendezés) vizuálisan is jelképezi a szélsőséges periférián létező függőktársadalmi jelenségét. A két néző- és végpont között lavírozó szereplők villanásnyi, fragmentumos megjelenéseiből épül fel a produkció különös gondolatisága és lélektana, amely nem stigmáz, nem büntet, nem hibáztat senkit.
A babakorból indulunk, a sztereotipikus szakirodalmak nagy többsége is az orális fixáció és az anyatej-megvonás párhuzamából eredezteti hajlamot a függőségre. A leválasztás traumájától feldúlt, ciciért dühöngő kisgyermek később a játszótéren találkozik acumidílerrel, akinek csábító pótléka ördögi ajándék. Kompenzáció a virtuális térbe szorult fiatalság Facebook-létezése is. Valós emberi kapcsolat és figyelem hiányában torzult énképeket generál a talmi lájkokból épített csillogás víziója: a szelfizés, a megosztás, posztolás és a végérvényesen kialakult önző nárcizmus.
fugges1 bardi nemedi
Bárdi Gergő és Némedi Árpád
Ha a függőség kerül szóba, a másik, szakszerűnek számító origó a szülők szerepe. A beidomított kutyuskává nevelő apa és a be nem vallott szülői kényszerek: a mindennapos lazító italozás, a vásárlás, nutellamajszolás, tévénézés, kávézás. És a következő generációért érzett felelősségvállalás hiánya – ezt erősíti az előadáson a szülői látogatás az intézetben jelenete is. Az elfogadásra totálisan képtelen, értetlen, rideg szülői viselkedés elcsökevényesedett szeretetkapcsát anyai ölelés hiányában a szerrel próbálják pótolni. Ezt fokozza a síron túli monológ, avagy ars poetica egy túllövéstől meghalt fiatal fejfájáról. És a kör bezárul: életet adni és elvenni egyformán könnyű – minden a szerető közegen múlik. A környezet el nem fogadó és determináló érzéseit Micimackó jelenetein keresztül közvetíti az este: adott egy medve, akinek már az apja és a nagyapja is mézet evett, így hihetetlen, hogy ő tényleg abbahagyta a kényszeres mézevést. A segítségkérő mancsot kárörvendő nevetések kísérik és bántó megvetés, hisz egy tigris nem fog egy mackóval hasazni (edzeni).
fugges1 urbanovits krausz
Urbanovits Krisztina és Krausz Gábor
Az előadás érinti napjaink új keletű függőségeit is, például a számítógépes játékok mágikus miliőjét, amelyben kikapcsol az időérzék és amibe beszippantódnak a fiatalok. Nyíltan, teljes sötétségben hangjátékként beszél a szexfüggőségről, amely talán a leginkább megvilágítja az alapproblémát. Az addikciók hátterében ugyanis – a feldolgozatlan trauma homályában – egyértelműen szeretet-, és figyeleméhség áll.
Nagyvárosi tizenévesek függőségeiről, nagyvárosi tizenéves szorongóknak – ez lehetne az előadás mottója. A vidék tipikus pótlékai, mint az egzisztenciális válságig gyűrűző szerencsejáték-függőség és az agresszív alkoholizmus sajnos lemaradnak az este addikció-palettájáról. Mégis fontos diskurzuskezdeményezésként értelmezhetjük a bemutatót, hiszen jelenünk kollektív társadalmi problémáiról szól humorosan, élő zenével, az ifjúság lehengerlő dinamizmusával, tenni akarásával és az undergrund kortalan életérzésével lazítva a súlyos témát.
Szücs Zoltán: Függésben (K. V. Társulat – Kolibri Színház) 
Látvány: Surányi Nóra. Rendező: Czukor Balázs.
Játsszák: Bárdi Gergő, Krausz Gábor, Némedi Árpád, Száger Zsuzsanna, Urbanovits Krisztina, valamint a Nemes Nagy Ágnes Művészeti Szakközépiskola diákjai (vezető tanár: Naszlady Éva).
Kolibri Színház, 2014. november 21.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése